V průběhu mediačního jednání mohou u stran konfliktu nastat určité bloky. Ty pak brání v dalším pokračování jednání. Úkolem mediátora je tyto bloky odstranit. Jaké konkrétní nástroje k tomuto účelu využívá?
Ocenění stran
První mediační technikou je ocenění jednotlivých stran. Díky této metodě u klientů dochází k posílení jejich vlastní odpovědnosti za řešení situace. Zároveň mají klienti možnost poznat, že právě otevřenost a upřímnost je může zdárně dovést k nalezení vhodného řešení.
TIP: Absolvujte trénink mediačních technik a naučte se je sami prakticky využívat.
Umění práce s tichem
Pokud během mediačního jednání nastane ticho, rozhodně to neznamená nějakou neschopnost ze strany mediátora. Právě naopak. Ticho může mít v určitých situacích svůj specifický význam. Pokud se například jedná o rodinné konflikty, atmosféra může být velmi napjatá. Strany sporu pak mohou ocenit možnost se v klidu nadechnout a dopřát si krátký odpočinek.
Výměna rolí
Jisté uvědomění může klientům přinést i to, pokud si pomyslně vymění své role. To znamená, že se na situaci budou moct podívat očima toho druhého.
BATNA a WATNA
Těmito zkratkami se v podstatě označuje nejlepší a nejhorší alternativa k vyjednávané dohodě. Během mediace může být vhodné promluvit si o tom, co klienti vidí jako nejlepší a naopak nejhorší vyústění celé situace.
Spojování stran
U této techniky je potřeba, aby si mediátor dal pozor na to, aby spojování neprováděl příliš horlivě. Mohl by totiž překročit pomyslnou míru, kterou klient dokáže do vyjednávání vložit.
Popis
Mediátor by se dále měl věnovat zachycení a popsání momentů a myšlenek, které se u klientů odehrávají na pozadí. Mnohdy může jít o situace, které stranám sporu unikají.
Více informací ze světa mediace najdete na www.institutpromediaci.cz.